Sunday, June 3, 2012

Japanese rock~ Know my favourite

Berikut adalah beberapa band muzik rock Jepun (J-rock) yang banyak mempengaruhi style muzik saya sendiri. Enjoy!!
L'Arc ~ en ~ Ciel






Japanese rock band ini ditubuhkan pada tahun 1991 di Osaka Jepun. Band ini pada mulanya memulakan penampilan mereka pada tahun 1994 dan bermula dengan cara "Visual Kei". Ahlinya adalah Hyde (vokalist), Tetsuya (bassist), Ken (guitarist) dan Yukihiro (drummer). Genre yang mereka bawakan adalah alterative rock, pop rock dan progressive rock.





S I D




Ditubuhkan pada tahun 2003 oleh vokalist Mao (ex-Shula) dan bassist Aki (ex-Ram Rem). Kemudiannya disertai oleh oleh guitarist (ex-Uranus) dan drummer (ex-Shula).

  • マオ(Mao)
Real Name: Yamaguchi Masao 山口 真生. Date of birth: 23 October 1977. Part: Vocalist. Place of birth: Fukuoka.
Mao is a fan of KiyoharuKuroyumeSadsMika Nakashima & Shiina Ringo.
  • Shinji(ex. しんじ)
Real name: Ninomiya Shinji 二宮 慎司 Date of birth: 8 February 1979. Part: Guitarist, Back-up vocalist. Place of birth: Saitama.
Shinji is a fan of Boøwy & Tomoyasu Hotei
  • 明希(Aki)
Real name: Ichiki Akihito 一木祥史 Date of birth: 3 February 1981. Part: Bassist, Back-up vocalist. Place of birth: Tokyo.
Aki is a fan of B'zLuna SeaOasis & Nakamori AkinaL'Arc~en~Ciel,HYDE
  • ゆうや(Yuuya)
Real name: Shirato Yuya 白土 友也 Date of birth: 9 December 1981. Part: Drummer. Place of birth: Chiba.






Tokyo Jihen


Tokyo Jihen atau di panggil Tokyo Incidents yang ditubuhkan oleh Ringo Sheena selepas meninggalkan kerjaya solonya. Bermula pada tahun 2003, ahlinya adalah Seiji Kameda (bass guitar, upright bass), Toshiki Hata (Drum, perkusi), Ukigumo (Electric guitar) dan Ichiyo Izawa (piano, keyboard)





Abingdon Boys School


Ditubuhkan pada tahun 2005. Vokalist kumpulan ini iaitu Takanori Nishikawa yang terkenal dengan muzik popnya sebagai TM Revolution. Ahlinya adalah Takanori Nishikawa (vokal), Sunao (guitar), Hiroshi Shibasaki (guitar), Toshiyuki Kishi (keyboard, programming), dan dua additional players iaitu Ikuo (bassist) dan Koji Hasegawa (drummer).





One Ok Rock


Band ini merupakan band kegemaran saya setakat ini kerana muzik yang mereka tampilkan adalah bersesuaian dengan jiwa saya sendiri dan style muzik mereka. Ditubuhkan pada 2005 oleh Taka, Toru, Ryota, Tomoya dan Alex (meninggalkan band pada tahun 2009). Taka (vokalist), Toru (gitarist), Ryota (bassist) dan Tomoya (drummer). Untuk lebih mengetahui tentang band ini, sila lihat video dibawa. Enjoy!









Thanks for the support of this page :)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...